#FunduszeUE
W otrzymanej Akredytacji Erasmusa realizujemy projekt „Mamuty w Europie”
„Mamuty w Europie” to temat przewodni, który towarzyszył 12 uczniom i ich trzem opiekunkom podczas wyjazdu do Saksonii w ramach programu Erasmus+.
W wyjeździe udział wzięły również trzy nauczycielki matematyki. Edukatorki doskonaliły swoje umiejętności pedagogiczne, nawiązały międzynarodowe kontakty oraz poznały prawdziwe realia edukacyjne nauczania matematyki w Niemczech, w Saksonii.
Sympatyczny i bardzo naukowy tydzień od 20 do 26 października 2024 r. przedstawiciele pyskowickiej szkoły spędzili w niemieckim (partnerskim dla naszego Powiatu Gliwickiego) Powiecie Mittelsachsen, we Freibergu oraz w Chemnitz, Dreźnie i Miśni.
W ramach projektu, podczas pierwszej projektowej mobilności istotna była wymiana doświadczeń w nauczaniu matematyki i przedmiotów ścisłych. Liczby towarzyszyły uczestnikom przez cały pobyt w Saksonii!
Dzień pierwszy
Uczniowie i nauczyciele odwiedzili Fachschulzentrum Freiberg-Zug, zapoznali się również z systemem edukacji w niemieckiej Saksonii. W szkole poza uczestnictwem w zajęciach lekcyjnych mogli poznać metodykę nauczania zawodów m.in. rolnika, zootechnika i tzw. „gospodyni domowej" - absolwenci podwyższają swoje zawodowe kwalifikacje i po zdaniu egzaminu mogą pracować w szeroko pojętym sektorze rolniczym oraz w branży gastronomiczno-hotelarskiej.
Na relację fotograficzną zapraszamy na nasz fanpage na Facebooku:
https://www.facebook.com/reel/27186070597703447
Dzień drugi
Projektowy dzień drugi minął bardzo ciekawie. Uczestnicy projektu wzięli udział w zajęciach w szkole Freiberg-Kolleg. Niełatwe obliczenia zadań matematyczno-fizycznych wymagały od nich prawdziwego wysiłku i dużego skupienia.
Poznali działanie kalkulatora graficznego, na którym sporo wyliczali na lekcjach matematyki i fizyki. Porównywali również podstawy programowe oraz arkusze maturalne z matematyki w Niemczech i w Polsce.
Po południu grupa odwiedziła Muzeum Terra Mineralia, Freiberg. Nie udało im się policzyć wszystkich minerałów, bo było ich naprawdę dużo, ale każdy z eksponatów był piękny i niepowtarzalny.
Kwarce, kryształy górskie, rubiny, szmaragdy oraz setki innych minerałów z całego świata zachwycały kształtami i kolorami. W tych bogatych zbiorach uczniowie wypatrzyli także galenę i chalkopiryt z... Bytomia!
Na relację fotograficzną zapraszamy na nasz fanpage na Facebooku:
https://www.facebook.com/share/p/18UG75iWoM/
Dzień trzeci
W trzecim dniu uczniowie i nauczycielki odbyli edukacyjną multimedialną podróż do odległych czasów w zabytkowej Kopalni Srebra we Freibergu.
Po południu cała drużyna reprezentująca nasza szkołę gościła w Akademii Górniczej we Freibergu, gdzie m.in. wysłuchano niezwykle interesującego wykładu prof. Michała Szuckiego Polaka, który obecnie pracuje na tamtejszej uczelni w Instytucie Odlewnictwa.
Po części teoretycznej własnoręcznie, pod kierunkiem Jennifer Kolasy, uczniowie wykonali wspólne, niełatwe zadanie odlew aluminiowej formy. Aby ją wykonać musieli dokonać wielu skomplikowanych obliczeń. To było niesamowite!
Wizytę na uczelni zakończyło zwiedzanie nowoczesnych laboratoriów chemicznych na TU Bergakademie Freiberg.
Na relację fotograficzną zapraszamy na nasz fanpage na Facebooku:

Dzień czwarty
Dzień czwarty erasmusowej przygody również był niesamowity. Przez kilka godzin uczniowie wraz z nauczycielkami uczyli się historii i chemii oraz oczywiście i przede wszystkim matematyki wraz z niemieckimi kolegami we Freiberg-Kolleg w dwóch językach, po angielsku i po niemiecku. Łatwo nie było, ale na pewno owocnie. Eksperymenty chemiczne wymagały obliczeń i skupienia, ale - mimo wysiłku - zachwyciły wszystkich.....
Jednak najpiękniejsze było popołudnie w SMAC - Staatliches Museum für Archäologie Chemnitz (Muzeum Archeologicznym w Chemnitz). Udało się przenieść w odległe czasy, kiedy m.in. mamuty wielkie, nosorożce włochate i woły piżmowe stąpały po ziemi. Okazało się, że niedaleko Lipska (podobnie jak w Pyskowicach) również znaleziono kości mamuta!
Na relację fotograficzną zapraszamy na nasz fanpage na Facebooku:
https://www.facebook.com/share/p/15jXLK8n1D/
Dzień piąty
Ostatni dzień pobytu w Niemczech w ramach programu Erasmus+ grupa przedstawicieli naszej szkoły rozpoczęła cudownym matematycznym porankiem w Erlebnisland Mathematik w Dreźnie.
Rozwiązywano szereg matematycznych, kreatywnych i wymagających logicznego myślenia zadań. Uczennice i uczniowie mogli się przekonać poprzez zabawę, że matematyka to wielka i wspaniała przygoda! Później zwiedzali przepiękną, pełną zabytków i historii starówkę Drezna (również wspólnej historii, bo na tronie polskim zasiadali przecież królowie z saksońskiego rodu Wettynów August II Mocny i August III Sas).
Liczby towarzyszyły naszym przedstawicielom przez cały dzień. Liczyli ślubne i nieślubne dzieci króla Sasa a następnie schody w Zamku Albrechta w Miśni, których było aż 216!
Grupa dzielnie pokonała w sumie ponad 12 km. Zmęczenie było ogromne, ale satysfakcja jeszcze większa. Wieczorem, już na sam koniec, uczniowie i nauczycielki rozegrali partyjkę remika i też sumowali wyniki. To był wspaniały erasmusowy+ tydzień, pełen matematycznych i turystycznych wrażeń.
Na relację fotograficzną zapraszamy na nasz fanpage na Facebooku:
https://www.facebook.com/share/p/1Fpt6WypUz/
We wtorek 8 października odbyło się spotkanie organizacyjne dotyczące mobilności grupowej w ramach Erasmus+. Na spotkaniu obecni byli opiekunowie prawni oraz uczniowie uczestniczący w projekcie „Mamuty w Europie”. Poruszone zostały kwestie dotyczące umów, spraw organizacyjnych, przedstawione szczegółowo zostały cele oraz program mobilności. Uczestnicy uzyskali również informacje o mieście Freiberg oraz szkołach i instytucjach ujętych w programie mobilności.
Przypomnijmy, że projekt „Mamuty w Europie” realizowany jest w ramach Erasmus+ i dofinansowany jest przez Unię Europejską w kwocie 20 945,00 Euro.
Nasze cele:
- Podniesienie jakości nauczania matematyki poprzez włączenie innowacyjnych metod
nauczania, technologii TIK oraz wzrost kompetencji zawodowych nauczycieli. - Podniesienie jakości nauczania języków obcych poprzez włączenie innowacyjnych
metod nauczania, technologii TIK oraz wzrost kompetencji zawodowych nauczycieli. - Poszerzenie wiedzy uczniów o świecie oraz podniesienie ich aspiracji edukacyjnych.
- Włączenie uczniów w działalność propagującą idee samorządności i demokracji oraz
tolerancji i otwartości na poglądy innych ludzi. - Rozwijanie aktywności uczniów związanej z troską o ochronę środowiska
i przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym.
Od 10 czerwca 2024 r. rozpoczynamy rekrutację uczniów wśród uczniów klas przedostatnich liceum
i technikum.
Lista_uczestników_zrekrutowanych.pdf145.64 KB
Załączniki do pobrania:
Załącznik nr 3: formularz zgłoszeniowy549.49 KB
Załącznik nr 6: zgoda rodziców416.13 KB