Drodzy uczniowie !

Stało się. Rok szkolny 2019/2020 dobiegł końca. Wiemy, że był on… wyjątkowy :-)  Pomimo możliwych trudności, lęków, stresów jesteśmy przekonani, że wszyscy poradziliśmy sobie z nim naprawdę wzorowo!

Życzymy Wam, aby wakacje były czasem zasłużonego odpoczynku, radości, ekscytujących chwil, kontaktów z rówieśnikami (niekoniecznie wirtualnych, ale koniecznie z przestrzeganiem wszelkich zasad bezpieczeństwa!). Bawcie się dobrze, ale zdecydowanie ROZSĄDNIE ! :-)

Chcąc w jakiś sposób podsumować naszą Zdalną Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczną chcielibyśmy również Wam życzyć, aby zbliżający się czas wakacji upłynął Wam z jak największym FLOW !

FLOW


            Każdy z nas przynajmniej raz w życiu  podczas rysowania, malowania, grania, czytania, tworzenia, gotowania, uprawiania sportu, czy nawet zwykłej pracy doświadczył błogiego stanu w trakcie, którego dosłownie nic nie było dla nas ważniejsze od wykonywanej czynności. Czas wtedy zwolnił, problemy przestały istnieć, a my odczuwaliśmy radość, szczęście, wiedzieliśmy co robimy, dlaczego to robimy. Efekt nie był ważny. Liczył się proces działania, w którym byliśmy.

I to jest właśnie flow (przepływ). Często definiowane jako wyjątkowy stan pomiędzy satysfakcją a euforią, który jest wywołany całkowitym oddaniem się jakiejś czynności. Wyróżnić możemy następujące czynniki przepływu:

  1. Jesteśmy skupieni nad tym co aktualnie robimy.
  2. W trakcie działania odczuwamy silnie pozytywne emocje jak radość, szczęście, ekscytację.
  3. Wiemy co mamy robić, jak mamy to zrobić, a działając jedynie kontrolujemy poprawność wykonywanych czynności.
  4. W tym stanie jesteśmy świadomi tego, że potrafimy sobie poradzić z wykonywanym zadaniem.
  5. Jesteśmy tu i teraz. Chwilowo zapominamy o swoich trudnościach, kompleksach, zmartwieniach. Liczy się jedynie radość z wykonywanej czynności.
  6. Tracimy poczucie czasu. Mamy wrażenie, że dana aktywność trwa zaledwie kilkanaście minut, a w rzeczywistości poświęcamy jej nawet kilka godzin!
  7. Najważniejszą nagrodą i źródłem przyjemności jest działanie, nie jego efekt.

Wymienione składniki mogą występować pojedynczo, jednak tylko w połączeniu stanowią doświadczenie flow !

Dlaczego to ważne?

            Stan flow jest z natury pozytywnym doświadczeniem, dzięki któremu odczuwamy przyjemność, radość, rozluźnienie oraz szczęście. Badacz tego zjawiska, Mihály Csíkszentmihályi twierdził, że szczęście jest pochodną rozwoju osobistego, stąd też opisywany stan jest okazją do pogłębiania i weryfikowania wiedzy o sobie. Pomaga on również osiągnąć mistrzostwo w danej dziedzinie, ponieważ bazuje na motywacji wewnętrznej (płynącej od nas samych), obniża niepokój a koncentruje naszą uwagę na wykonywanej czynności.

Uwaga!

Jak to w życiu bywa – co za dużo, to niezdrowo.

Doświadczenie „przepływu” nie jest dobre w sensie absolutnym! Jeżeli trwa zbyt długo i pojawia się zbyt często, doprowadzić może do zaniedbywania obowiązków zawodowych, domowych, społecznych, rodzinnych, czy nawet izolacji. W tym przypadku nie ma to nic wspólnego z wydobywaniem potencjału w celu wzbogacania, intensyfikowania i nadawania sensu naszemu życiu. Należy więc w sposób odpowiedzialny planować rozkład dnia, z uwzględnieniem wszystkich aspektów codzienności (nauka, praca, posiłki, odpoczynek, sen, kontakty międzyludzkie, rozrywka)

            A dla żądnych wiedzy, taki oto ciekawy wykład J

 

TRENING TECHNIKI UCZENIA SIĘ

Zapraszamy na kolejne odcinki Psychoedukacji z ZSMK!

5. Jak usprawnić pamięć. Kilka reguł.

pdfPamięć - reguły.657.68 KB

4. Jak skutecznie zapamiętywać. Łańcuchowa metoda skojarzeń i zakładkowa metoda zapamiętywania.

pdfŁańcuchy i zakładki.500 KB

3.  Jak skutecznie zapamiętywać. Metoda Loci i akronimy.

 pdfAkronimy. Metoda_loci.pdf681.46 KB

2. Jak notować? 5 najlepszych metod, w tym mapy myśli.

pdfNotowanie. Mapy myśli.726.18 KB

1. Jak się uczyć, żeby się nauczyć? Jak się uczyć krócej, za to efektywniej?

pdfTechniki uczenia się480.27 KB

31 maja - DZIEŃ BEZ PAPIEROSA  

Na początek proponujemy spot kampanii społecznej z ostrzeżeniem: papieros i e-papieros to fałszywi przyjaciele!

STOPFEJKFRIENDS

Zachęcamy do zapoznania się z całością materiałów:

pdfDzień bez papierosa 20201.07 MB

pdfPakiet edukacyjny dla nauczycieli3.31 MB

pdfQuiz antynikotynowy159.03 KB

pdfTest wiedzy na temat palenia tytoniu59.53 KB

                                                 Zainspiruj innych do niepalenia!!! Stwórz pracę plastyczną lub hasło reklamowe! 

 

 STRES

Od ostatniej dekady tematyka stresu oraz jego konsekwencji w funkcjonowaniu jednostki poruszana jest bardzo często. Szczególnie w obecnej sytuacji (izolacja, zbliżające się egzaminy, ograniczone swobody obywatelskie) warto zweryfikować lub zaktualizować swoją wiedzę na temat mechanizmów stresogennych, funkcjonowania naszego organizmu pod wpływem stresu oraz sposobów radzenia sobie  z nim.

Zapraszamy do kolejnej odsłony Psychoedukacji z ZSMK !

docxStres20.62 KB

 

BEZPIECZNY INTERNET

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami na temat bezpieczeństwa w internecie.

pdfZagrożenia w internecie1.3 MB

pdfZagrożenia a gry komputerowe2.29 MB

pdfDzieci w świecie gier wideo1.48 MB (szczegółowy poradnik)

pdfCyberprzemoc cz.1.1.24 MB

pdfCyberprzemoc cz.2.2.04 MB

pdfCyberprzemoc: seksting1.25 MB

pdfCyberprzemoc podczas epidemii - gdzie szukać pomocy?363.39 KB

Drodzy i Szanowni Uczniowie, Rodzice i Nauczyciele

Bez wątpienia obecna sytuacja jest dla nas wszystkich nowym doświadczeniem, które wymaga zorganizowania swojego rytmu i planu dnia zupełnie na nowo. Zdecydowanie nie oznacza to, że możemy zwolnić i wypocząć – wręcz przeciwnie, postawieni jesteśmy przed nowymi zadaniami, wymaganiami i oczekiwaniami, zarówno w obszarze zawodowym jak i rodzinnym. Niejednokrotnie stajemy się opiekunami starszych rodziców, wsparciem edukacyjnym dla naszych dzieci, animatorami czasu wolnego, mediatorami w rodzinnych konfliktach, które ze względu na konieczność stałego przebywania ze sobą, mogą być zintensyfikowane. Dodajmy do tego utratę pracy, zmianę jej formy na zdalną, czy konieczność pracy w warunkach narażenia swojego zdrowia i okazuje się, że w trakcie kilkunastu dni zmuszeni zostaliśmy do podjęcia wielu nowych, ważnych i odpowiedzialnych ról społecznych jednocześnie.Taka sytuacja jest bez wątpienia trudna dla każdego z nas i może nieść ze sobą pewne następstwa.Odnalezienie się w codziennym chaosie i nowej rzeczywistości może być przytłaczające, tworzyć w nas napięcie, niepokój, obniżać nastrój, utrudniać panowanie nad własnymi emocjami, czy wywoływać stres. Wymienione czynniki znacząco obniżają nasze samopoczucie, satysfakcję z życia i dobrostan psychiczny, utrudniając codzienne funkcjonowanie – także społeczne.
Zapraszamy więc Państwa do krótkiego cyklu psychoedukacji, który będzie się co jakiś czas pojawiał w tej zakładce. Proszę pamiętać – łatwiej wygrać z wrogiem, jeżeli się go dobrze zna!

Jak zorganizować naukę w domu? - cykl psychoedukacji

Na początek: najważniejsze informacje na temat pamięci i higieny pracy umysłowej w domu: 

 pdfPamięć a higiena pracy umysłowej w domu. 842.06 KB 

Jak sobie radzić z lękiem?

 Jako, że pracujemy z nowoczesnymi technologiami – plakat wykonany na tablecie. Jak to mówią – pierwsze koty za płoty.

lęk mapa myśli

 

 

Zapraszamy również do zobaczenia krótkiego filmiku, w którym przedstawione są propozycje walki z lękiem.

 

 

Drodzy Rodzice.

Informujemy, że udzielimy wszelkich starań, aby wesprzeć naszych uczniów i ich rodziców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym niezwykle trudnym czasie epidemii koronowirusa  w Polsce. Specjaliści pracujący w szkole: psycholog, pedagog we współpracy z fizjoterapeutą, socjoterapeutą oraz nauczycielami prowadzącymi rewalidację będą udzielać wsparcia telefonicznie, mailowo i za pomocą komunikatorów internetowych.  

Rodzice poprzez kontakt telefoniczny otrzymają porady dotyczące postępowania z dziećmi, które znalazły się w nowej, nietypowej  sytuacji, pozbawionej dotychczasowych relacji z rówieśnikami i codziennej nauki w szkole, która zastąpiona została nauką zdalną.
Będziemy wspierać rodziców w towarzyszeniu dzieciom w edukacji online. Rodzice otrzymają rady i wskazówki merytoryczne jak uczyć się w „domowej” szkole. Wszystkie sprawy niewymagające kontaktu osobistego będą załatwiane na bieżąco. W sytuacjach pilnych i kryzysowych będziemy reagować  troską o wspólne bezpieczeństwo. Podczas dyżurów telefonicznych i online jesteśmy gotowi, by rozmawiać  nie tylko o sytuacjach i kłopotach szkolnych, ale przede wszystkim o lękach i stresie związanym   z szerzącą się pandemią. Jednocześnie pragniemy zaznaczyć, że dołożymy wszelkich starań, aby zrealizować Państwa oczekiwania szczególnie związane z opieką psychologiczno-pedagogiczną nad Waszymi dziećmi.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gliwicach

Ponadto informujemy, że  w trosce o Mieszkańców powiatu uruchomiona została możliwość skorzystania ze zdalnej pomocy psychologicznej w PCPR w Gliwicach. Zespół Poradnictwa Specjalistycznego i Interwencji Kryzysowej jest przygotowany, aby zapewnić wsparcie psychologiczne osobom zgłaszającym taką potrzebę, a przebywającym w izolacji poprzez:
- telefon stacjonarny: (32) 332 66 77
- telefon komórkowy: 514 448 957
- komputery; poprzez komunikator Skype (nazwa użytkownika: PCPR Gliwice Aleksandra, PCPR Gliwice Joanna, PCPR Gliwice Agnieszka). Pomoc psychologiczna świadczona jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 18:00. 

Wsparcia udziela również Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pyskowicach pełniąca dyżury od poniedziałku do piątku

            tel./fax 32 233-32-23

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pedagog i psycholog szkolny we wtorki w godz. 13.00-15.00 oraz w środy w godz. 9.00 – 11.00 pełnią dyżury telefoniczne pod numerem 32 233 25 96 w.24. Ponadto są dostępni mailowo pod adresem: 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Zachęcamy również do przeczytania wywiadu o tym, jak stworzyć poczucie normalności w domu w czasach epidemii:

 pdfWywiad z dr Lisą Damour (UNICEF)315.11 KB

Poniżej poradnik dla szkół dotyczący kształcenia na odległość.

pdfKształcenie na odległość. Poradnik dla szkół.1008.79 KB